10 wskazówek- Jak napisać ofertę reklamową bloga?

Home / BlogoMarka / 10 wskazówek- Jak napisać ofertę reklamową bloga?

10 wskazówek jak napisać ofertę reklamową dla bloga

Nadszedł już czas… Czas, w którym postanowiłeś wyjść z blogiem do ludzi. No, może niekoniecznie do ludzi, bo to dzieje się odkąd tworząc bloga kliknąłeś magiczne OPUBLIKUJ i tym samym twój blog zaczął istnieć. Nadszedł czas, aby wyjść z blogiem… do firm, do potencjalnych reklamodawców i zacząć monetyzować swoje działania. Jak to zrobić? Jak się za to zabrać?

Jak? Przygotuj ofertę/prezentację, którą skierujesz do wybranych firm/partnerów. 

Można pomyśleć, że jeśli znamy świetnie swojego bloga to nie ma niż prostszego niż przedstawienie go. Niby oczywiste, ale jak przychodzi co do czego to nie wiadomo jak się za to zabrać. W ostatnim czasie zdarzyło mi się kilka razy usłyszeć pytanie – ale co tak naprawdę powinienem umieścić w ofercie kierowanej do firmy, z którą chcę współpracować?  Postanowiłam ułatwić nieco sprawę i spisać kilka najważniejszych, uniwersalnych wskazówek.

Czym jest oferta reklamowa bloga?

Najprościej mówiąc jest to zaproszenie do współpracy z jednoczesnym przestawieniem proponowanych jej warunków. Ten krótki dokument ma zachęcić firmę czy partnera do współpracy na danym polu oraz nakreślić jak dzięki tej współpracy może zyskać. Przekładając na język blogera – co dobrego może twój blog zaoferować tej firmie

Co jest ważne?

Dobra oferta  przekazuje najważniejsze informacje o blogu (poruszane tematy, kategorie, profil czytelnika, statystyki, cechy wyróżniające), wymaganiach co do współpracy oraz oferowanych świadczeniach. Powinna wykazywać nasze zrozumienie dla potrzeb firmy i wskazywać odpowiedzi na nie np. firmę z ekskluzywnymi dodatkami do wnętrz może zainteresować fakt, że twój blog skupia czytelniczki powyżej 25 r.ż., które chętnie czytają twoje wpisy wnętrzarskie, które nagradzają wieloma lajkami i komentarzamy z pytaniem o polecany sklep.

1. Krótko, zwięźle i na temat

Nie oszukujmy się, zazwyczaj nikt nie narzeka na nadmiar czasu. Liczą się konkretny. Opisy ogranicz do minimum. Tam gdzie to możliwe przedstaw informacje w punktach, najważniejsze odpowiednio wyróżnij rozmiarem, kolorem czy stylem tekstu.

Opisz w kilku słowach:

– O sobie – dlaczego piszesz? Czym się zajmujesz ? Jaka jest Twoja wizja bloga?
– O czym piszesz? Jakie tematy poruszasz?
– Gdzie można cię znaleźć online? (podaj linki)
– Jak wyglądają twoje obecne statystyki?
– Jakie są wyróżniki twojego bloga na tle innych?

2. Co możesz zaoferować firmie ?

To jest jeden z najważniejszych punktów oferty. Firma chce przed wszystkim wiedzieć co zyska na zaangażowaniu we współpracę z tobą.

  • Przedstaw jaka jest twoja oferta (np. posty sponsorowane, organizacja konkursu, lokowanie produktu w social mediach)
  • Jaki masz pomysł na współpracę ? Jeśli masz w głowie fajną wizję współpracy z daną firmą  – napisz o tym, zaproponuj swój pomysł.Jakie swoje działania i aktywności proponujesz w ramach współpracy ?W jaki inny sposób może zaangażować się w projekt
  • Możliwości jest wiele. Pokaż korzyści.
4. Nakreśl swoje oczekiwania

Opisz czego oczekujesz w zamian. Jakie są twoje oczekiwania finansowe. Uważaj, nie zawsze jest to jednak konieczne przy pierwszym kontakcie. Czasem warto najpierw zainteresować pomysłem na współpracę, potem dopiero wskazać wymagania finansowe. W przypadku oferty ogólnej – określ ramy finansowe współpracy.

5. Pochwal się

Jeśli masz już jakieś doświadczenia ze współpracy z markami – pochwal się tym. Pokaż swoje wyróżnienia, miejsce w rankingach, rosnące statystyki czy zaangażowanie czytelników.

6. Zadbaj o formę

Przekaz graficzny jest nie mniej istotny jak słowny. Oficjalny dokument mówi wiele o tobie i to właśnie m.in. na jego podstawie potencjalny partner (firma czy agencja obsługująca markę) wyrobi sobie zdanie na twój temat i poziomu twojego profesjonalizmu. Forma powinna być czytelna i podana w sposób atrakcyjny graficznie. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że ma do czynienia z profesjonalistą. Co jeśli nie masz zdolności graficznych, a nie możesz sobie pozwolić na współpracę z grafikiem? Nie szkodzi. Wystarczy podstawowy program tekstowy, twoje logo i wyczucie estetyki 😉

Sprawdź wszystko trzy razy, aby uniknąć błędów. Najlepiej po zakończeniu tworzenia tekstu zapisz go, zamknij i wróć do niego za kilka godzin czy na drugi dzień rano. Świeże spojrzenie pomoże wyłapać ewentualne elementy do poprawki. U mnie niejednokrotnie ten sposób okazał się niezawodny.

7. Nie naciągaj faktów

Nie naciągaj faktów, nie manipuluj liczbami, statystykami. Bardzo łatwo prędzej czy później dokonać weryfikacji czy te 20 000 na Instagramie to zaangażowani obserwatorzy czy kupiona „farma fanów”. Naciąganie faktów to bardzo prosta droga do zaprzepaszczenia szansy na budowanie profesjonalnego wizerunku i marki twojego bloga, a także zamknięcie sobie drogi do współpracy w przyszłości.

8. Sprawdź kto jest po drugiej stronie

Poczytaj o firmie, do której się zwracasz. Przejrzyj stronę www, media społecznościowe, uruchom wyszukiwarkę. Spójrz jakie projekty wcześniej realizowała, jaką ma misję, do kogo kieruje swoje usługi czy produkty. Dzięki temu sprawdzisz czy firma może być zainteresowana współpracą. Ta wiedza pozwoli także dopasować ofertę do jej potrzeb i zwiększyć szansę na reakcję z jej strony. Nie martw się jeśli nie wiesz jak to zrobić, albo czujesz, że nie jest to konieczne. Stwórz ofertę ogólną.

9. Działaj w punkt

Spróbuj dotrzeć bezpośrednio do osób, które mogą być zainteresowane (dział związany z marketingiem, PRem czy promocją, albo agencje obsługujące daną markę). Jeżeli takie informacje nie są ogólnodostępne zadzwoń do firmy i dowiedź się z kim rozmawiać. Jako pierwszy kontakt polecam rozmowę telefoniczną, podczas której wstępnie ustalisz czy firma w ogóle byłaby zainteresowana obejrzeniem oferty i zgadza się na jej przedstawienie.

10. Uwierz w siebie i działaj!

Nikt nie zainteresuje się Twoim blogiem jeśli sam nie będziesz w niego wierzyć. Jeśli nie jesteś o tym przekonany, nie szukaj sponsorów. Jeśli Ty nie uwierzysz w jego powodzenia potencjalni partnerzy tym bardziej nie zobaczą w nim potencjału. Zaangażowałeś się, oddałeś całe swoje serce, znasz jego mocne strony i wartości – POKAŻ TO. Do dzieła!

Uwaga: Powyższe punkty zawierają jedynie podpowiedzi, które mogą pomóc w stworzeniu dokumentu. Każdy projekt jest jednak inny i należy pochylić się nad nim indywidualnie.

Jeśli masz dodatkowe pytania lub  potrzebujesz wsparcia w napisaniu oferty/prezentacji dla Twojego bloga – NAPISZ.

 Chcesz stworzyć czarującą ofertę blogową? Dołącz do bezpłatnego wyzwania!

Zobacz także:
>>>> Przepis na idealny wpis kulinarny
>>>> Jak pisać ciekawsze teksty na bloga?
>>>> Po co blogerowi marka?
>>>> Opinie o współpracy z BlogoMarką

  • Ewa K-Sz

    Ciekawy, przydatny artykuł. Dzięki.

  • Ewa K-Sz

    Ciekawy, przydatny artykuł. Dzięki

    • admin

      Cieszę się, że treść była przydatna 🙂 Pozdrawiam! Klaudia

  • Wskazówki jak najbardziej do wykorzystania. 🙂

  • Bardzo przydatne wskazówki, będę wracać do tego tekstu. 🙂

Zapisz się na newsletter i odbierz PREZENT! Strategiczną checklistę BlogoMarki

Wyrażam zgodę na zapis do listy mailingowej BlogoMarki.

FreshMail.pl