8 wskazówek jak budować markę osobistą prowadząc bloga

Home / BlogoMarka / 8 wskazówek jak budować markę osobistą prowadząc bloga

8 wskazówek jak budować markę osobistą prowadząc bloga

Po co blogerowi marka?

Jeff Bezos, twórca Amazon.com mówił, że „marka osobista jak tym, co mówią o tobie kiedy wychodzisz z pokoju”. Jest to absolutna esencja rozumienia pojęcia marki osobistej. Marka to zbiór pewnych skojarzeń, które łączą się na jedno wrażenie. To często połączenie cech, ale i emocji odbiorców. Ty sam możesz zadbać o to, aby skojarzenia te były takie, na jakich Ci zależy. Najpiękniejsze i najtrudniejsze zarazem w budowaniu marki osobistej jest to, że największy wpływ na nią masz Ty sam.

Ważne jest uświadomienie sobie, że niezależnie od tego co robisz, czy jesteś pracownikiem korporacji, właścicielem firmy, niezależnym ekspertem czy blogerem, każdym swoim działaniem budujesz markę osobistą, czy tego chcesz czy nie. Każdy z nas ma markę osobistą, jednak niewiele osób podchodzi do niej świadomie. Ty także możesz tego nie robić, co nie oznacza, że ludzie nie będą oceniali cię przez to co i jak robisz oraz jak to komunikujesz. Chyba jednak warto zapanować nad własnym wizerunkiem?

Dlaczego marka jest tak ważna?

Zbudowanie marki osobistej pozwala na podkreślenie przewag, zyskanie sympatii i zdobycie zaufania u odbiorców – niezależnie od tego czy są to twoi klienci czy czytelnicy. Jeżeli chcesz rozwijać biznes w oparciu o blog, powinieneś świadomie podejść do marki osobistej. To ona wpływa na odbiór bloga i często decyzje o współpracy z Tobą. Wyobrażasz sobie zbudowanie budynku bez fundamentów? Rozwijanie blogobiznesu bez personal brandingu nie jest możliwe.

Jak więc budować markę osobistą?      

Jestem zwolennikiem tego, aby do wszystkiego podchodzić strategicznie. Chodź samo słowo „strategia” najczęściej przeraża, nie jest to coś zarezerwowanego wyłącznie dla wielkich firm. Strategicznie można podejść do każdej czynności, planu zadań na dany dzień, zorganizowania przyjęcia dla przyjaciela czy budowania marki osobistej. Strategia jest zbiorem spójnych, zaplanowanych i konsekwentnie realizowanych działań, prowadzących do realizacji konkretnego celu.
Jak więc podejść strategicznie do personal braningu?

Budowanie marki to proces długofalowy i dla każdego inny. Zacznij od analizy stanu obecnego. Zastanów się jakie masz zasoby. Zasobami są twoje cechy, kompetencje, wartości, doświadczenie i wszelkie wyróżniki. Czasem ciężko na samego siebie spojrzeć obiektywnie, prawda? Jak to zrobić?

  1. Określ siebie. Nakreśl swoje kompetencje. W czym jesteś dobry? Czy jest temat, w którym czujesz się ekspertem?
  2. Nadaj temu Twój ludzki wymiar. Jakim jestem człowiekiem? Co lubię robić? Na czym mi zależy? Jakim jesteś człowiekiem? Co lubisz najbardziej robić? Co jest Twoją pasją?
  3. Twoja misja i wartości. Jaka misja stoi za tym, że prowadzisz bloga? Co chcesz przekazać przez jego prowadzenie? Jakie wartości za tym stoją? Jak ma to pomóc Twoim czytelnikom?
  4. Określ wyróżniki i specjalizację. Z jakimi pojęciami, tematami, kompetencjami chcesz być kojarzony? Wokół tych wyróżników będziesz budować swoją markę. Np. dla bloga podróżniczego – podróże z naciskiem na kraje Dalekiego Wschodu, poszukiwanie kolorów i pozytywnych aspektów życia.
  5. Określ jaki komunikat chcesz przekazywać. Sam go przekazuj we wszystkich swoich działaniach. Zastanów się jak można odczytać twoje profile w sieci, zakładkę O MNIE na blogu. Co mówią o tobie twoje zdjęcia, język, a nawet kolorystyka bloga. Wszystko co robisz jest komunikatem – jakie tematy dobierasz na bloga, z kim współpracujesz, jakie marki wybierasz, jak się wypowiadasz o rzeczach trudnych, jak reagujesz na krytykę, czy i jak prowadzisz dialog z odbiorcami, czy masz wokół siebie zaangażowaną społeczność.
  6. Zdefiniuj swoich odbiorców. Kto będzie odbiorcą twojej marki? Jeśli blogujesz, masz swoje miejsce w sieci – kim jest twój czytelnik? Określenie osób, do których chcesz kierować swój przekaz pozwoli ci nie tylko dobrać odpowiednio drogi dotarcia do niego, ale także pomoże potencjalnym reklamodawcom i partnerom biznesowym (markom, agencjom) podjąć decyzję o współpracy z tobą.
  7. Bądź tam, gdzie są twoi czytelnicy. Zastanów się gdzie można ich spotkać. W mediach, social mediach, na innych blogach, forach, a może w zupełnie nieoczywistym miejscu? Znajdź sposób, aby pojawić się właśnie tam.
  8. Bądź autentyczny! To najważniejsze. Ciężko w dzisiejszych czasach, gdzie dominuję kult doskonałości, być wiernym sobie i własnym niedoskonałościom. Społeczeństwo jednak zmęczone ciągłym podglądaniem idealnego życia innych ludzi szuka podobieństw. Szuka ludzi wiarygodnych, którym warto zaufać i których da się po prostu, polubić.Jak budować markę osobistą na blogu?Blog jest fantastycznym narzędziem do budowania marki osobistej. To miejsce, w którym możesz pokazać siebie takim jakim jesteś i jak chcesz być postrzegany. Jak to zrobić?
    1. Uzupełnij zakładkę „O MNIE” Opisz w niej misję bloga, napisz dlaczego blogujesz, co dla Ciebie ważne, czym się zajmujesz i co robisz w wolnym czasie, jakie masz wartości, co lubisz. Co chciałabyś, aby ludzie o Tobie najlepiej zapamiętali?  Podkreśl najważniejsze komunikaty. zaufanie. Ludzie lgną do ludzi. Pokaż swoją profesjonalną, a zarazem swobodną, autentyczną stronę siebie.
    2. Zrób sobie zdjęcie Pokaż czytelnikowi, kto jest po drugiej stronie klawiatury. Zwróć uwagę na to co przedstawia zdjęcie oprócz ciebie. Czy na zdjęciu są atrybuty, które też mogą budować skojarzenie? Piszesz o psychologii i pozytywnym stylu życia, jednak Twoje sztywne, poważne zdjęcie z ledwo uniesionym kącikiem ust zaprzecza wszystkiemu co piszesz. Spójność jest konieczna nawet w najdrobniejszych szczegółach.
    3. Daj głosWyrażaj swoje zdanie na tematy, z którymi chcesz być kojarzony. Rób to na swoim blogu, ale także w innych miejscach w sieci (portale, inne blogi, grupy na Facebooku, media). Piszesz bloga podróżniczego, a najbardziej kochasz Włochy? Znajdź grupy na FB miłośników Włoch, spróbuj wypowiadać się w mediach podróżniczych w kontekście podróży w te rejony, komentuj wpisy na blogach kulinarnych pod wpisami z charakterystycznymi dla tego regionu potrawami, odpowiedź o swojej podróży na Sardynię na spotkaniach dla wielbicieli podróżowania. Efekt? Ludzie zaczną Cię kojarzyć, jako „eksperta” od rejonu Włoch. Możliwości jest wiele jednak pamiętaj o kontekście, w jakich chcesz się pojawiać i aby nie rozpraszać się na zbyt wiele różnych tematów.

     

    RZETELNA, TRANSPARENTNA, AUTENTYCZNA, WARTOŚCIOWA, CENIONA W SWOIM ŚRODOWISKU. MARKA OSOBISTA NIE MUSI BYĆ SZEROKO ROZPOZNAWALNA. WAŻNE, ŻEBY BYŁO DOSTRZEŻONA W SPOŁECZNOŚCI, NA KTÓREJ UWADZE CI ZALEŻY. 

    Od kiedy możesz zacząć myśleć o sobie jako o marce osobistej? Od teraz! Markę osobistą wyrażasz w każdym swoim działaniu na co dzień, dlatego tak ważna jest autentyczność tego co robisz. Nie kreuj niczego na siłę. Buduj markę na swoich własnych wartościach i przekonaniach, wkładaj w to całe serce, a twoi czytelnicy to docenią. Powodzenia!

  • Uwielbiam takie wpisy <3 Ja cały czas staram się pracować na swoją markę i powoli widzę w tym sens i logikę. Mam nadzieję, że mój blog ekspercki w końcu wypłynie i uda mi się przekonać rzesze osób do siebie 😉

    • Budowanie własnej marki wymaga czasu i cierpliwości. Warto jednak czekać na efekty, bo procentują baaardzo długo 🙂 Cieszę się, że widzisz pierwsze efekty.